پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 بهمن 1400 - 11:44

چرا ۲۲ بهمن «یوم الله» است؟

تمام روز‌ها و تمام چیز‌ها از آن خدای متعال است، ولی اختصاص دادن روز‌هایی به نام «ایام الله» یا یوم الله به خاطر آن است که فرمان و امر خدا در آن روز‌ها چنان آشکار است که برای فرمان جز خدا، هیچ گونه ظهوری باقی نمی‌ماند.
نویسنده :
محمد زمانی
کد خبر : 11025

پایگاه رهنما:

زمانی که حضرت امام خمینی (ره) از پیروزی انقلاب و روز ۲۲ بهمن به عنوان «یوم الله» نام می‌برند، قطعا با ملاحظه تفسیر یوم الله است که علامه طباطبایی در المیزان درباره آن چنین می‌نویسند: «با این که تمام روز‌ها و تمام چیز‌ها از آن خدای متعال است، ولی اختصاص دادن روز‌هایی به نام «ایام الله» یا یوم الله به خاطر آن است که فرمان و امر خدا در آن روز‌ها چنان آشکار است که برای فرمان جز خدا، هیچ گونه ظهوری باقی نمی‌ماند، ایام الله زمان‌ها و شرایطی است که فرمان خدا و آیات و نشانه‌های وحدانیت و سلطه الهی آشکار شده، یا می‌شود، مثل روز مرگ که قدرت و سلطه «آخرت» در آن روز آشکار می‌شود و اسباب دنیوی از تاثیر می‌افتد، یا روز «قیامت» که هیچ کس برای دیگری مالک هیچ چیز نیست و در آن روز، فرمان از آن خداست. یا مثل ایامی که خداوند در آن‌ها قوم «نوح»، «عاد» و «ثمود» را به هلاکت رسانده که در امثال این گونه روزها، قهر و غلبه الهی آشکار شده و معلوم می‌گردد که تمامی عزت متعلق به خداست.
ممکن است که منظور از ایام الله، ایامی باشد که نعمت‌های خدای متعال آشکار است؛ مثل روز خروج نوح و اصحابش از کشتی با سلام و سلامتی و برکت‌های الهی یا روز نجات دادن ابراهیم از آتش یا .... از حوادث و ایامی که جز به خدا نمی‌توان به دیگری نسبت داد، این‌ها روز‌های خاص خدایی (ایام الله) است. پس ایام الله روز‌های بزرگ و تاریخی و سرنوشت سازی است که در تاریخ یک ملت یا در سرنوشت یک نسل یا کلاً در سرگذشت انسان پیش می‌آید. گاهی به صورت نعمتی بزرگ و گاهی به صورت عذابی عظیم و دردناک که حتی منجر به زوال یک ملت گشته و نام «عذاب استیصال» به خود می‌گیرد. علامه طباطبایی رحمه الله در جای دیگر می‌فرماید: «ایام الله ایامی است که هیچ حکومت و سلطه‌ای نیست، مگر برای خدا، مثل روز مرگ، برزخ، روز قیامت و روز عذاب استیصال.» بنابراین می‌توان پیروزی انقلاب اسلامی را نمادی از به رخ کشیدن قدرت و عظمت و سلطه الهی بر مستکبران عالم و ظهور و سیطره مکر الهی دانست.
امام امت (قدس سره) از ۲۲ بهمن، همچون ۱۵ خرداد، ۱۷ شهریور، ۱۲ فروردین و ... به عنوان «ایام الله» یاد کردند؛ و درباره چنین ایامی فرمودند: «بر ملت شریف ماست که این ایام الله را - که هدیه‌هایی از عالم غیب ربوبی است - با جان و دل حفظ و با چنگ و دندان نگهداری کنند.» پس ایام الله، روز‌های بزرگ و تاریخی و سرنوشت سازی است که در تاریخ یک ملت یا در سرنوشت یک نسل یا کلا در سرگذشت «انسان» پیش می‌آید.
امام خمینی قدس سره می‌فرماید: «تذکر به «ایام الله» که خداوند متعال به آن امر فرموده است، انسان ساز است. قضایائی که در ایام الله رخ داده است، برای تاریخ و انسان‌ها در طول تاریخ آموزنده و بیدار کننده است. حوادث بزرگ تاریخ که قرآن مجید هم از بعضی از آن‌ها یاد کرده است، سرمشقی پربرکت برای ساختن جامعه‌ها و اشخاص و جامعه عصر ما که عصر انقلاب است و در کشور ایران که کشور انقلاب و شاهد بسیاری از حوادث بزرگ که باید آن‌ها را ایام الله محسوب می‌شود. روز ۲۲ بهمن ۵۷ روز نجات ملت ایران از چنگال طاغوتیان زمان، روز آشکار شدن نعمت بزرگ الهی؛ یعنی، استقلال و آزادی بود. مسلم است که هر ملتی تا از وابستگی‌ها نجات پیدا نکند و از چنگال اسارت و استثمار آزاد نشود، نمی‌تواند نبوغ و استعداد خود را آشکار سازد و در راه «الله» که راه مبارزه با هر گونه شرک و ظلم و بیدادگری است، گام نهد.
• یادآوری یوم الله ۲۲ بهمن
یادآوری یوم الله ۲۲ بهمن یعنی، یادآوری رشادت‌ها و فداکاری‌ها و شهادت طلبی‌های ملتی منسجم و خداجوی و پیرو ولایت و رهبری که با ایثار خون خود، ثابت کرد که «خون بر شمشیر و حق بر باطل پیروز است.» یادآوری ۲۲ بهمن؛ یعنی، یادآوری تجلی حکومت الله در روی زمین، روزی که برنده‌ترین سلاح معنوی؛ یعنی، ایمان، پیروزی آفرید؛ روزی که کلمه توحید در وحدت کلمه به دست آمد و در نتیجه اعتصام به «حبل الله» رژیم ستمشاهی دوهزار و پانصد ساله طاغوتیان به زباله دانی تاریخ سپرده شد و ثابت کرد آوای «الله اکبر» از رگبار «مسلسل» قوی‌تر و نیرومندتر است.
• تداوم یوم الله ۲۲ بهمن
حضرت امام خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود چنین نوشتند: «این انقلاب بزرگ که دست جهان خواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تاییدات غیبی الهی پیروز گردید ... بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه می‌باشد».
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این باره، چنین فرمودند: «روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ یک روز بریده از قبل نبود، آنچه در آن روز اتفاق افتاد محصولی بود از تلاش همه جانبه‌ای که در طول سال‌های متمادی قبل از آن انجام گرفته بود و این تلاش از سوی همه قشر‌های این کشور بود.» تا زمانی که ملت ایران همچون ۲۲ بهمن ۵۷، از خودخواهی‌ها و خودمحوری‌ها فاصله گرفته، دست در دست هم با همدلی و اتحاد در سایه ایمان و توکل به خداوند متعال به رهبری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که برترین و بهترین شاگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی و مجری فرامین الهی امام امت می‌باشد، در راه به ثمر رساندن مقصد الهی انقلاب قدم بردارند و در این راه استقامت نموده، در مقابل دشمنان اسلام و ایران تا پای جان بایستند و فریب نیرنگ‌های رنگارنگ آن‌ها را نخورده، مجذوب فرهنگ مبتذل آن‌ها نگردند، نعمت پیروزی انقلاب اسلامی پابرجا و مستدام خواهد بود و تمام توطئه‌ها و نقشه‌های شوم آن‌ها بر ضد جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران، نقش برآب می‌شود و حاصلی جز رنج و زبونی خودشان در پی نخواهد داشت و هر روز عزت و سرافرازی و بالندگی ایران اسلامی بیشتر آشکار خواهد شد.

ارسال نظرات